Biotin

Varför Biotin?

  • Frigör Insulin
  • Förbättrar Insulinkänslighet
  • Kontrollerar Blodsockernivån
  • Aktiverar Bakteriebekämpande Enzymer

Biotin är ett vattenlösligt vitamin som hjälper till att bibehålla flera olika funktioner i kroppen. Det medverkar som CO-enzym i flera ämnesomsättningsfunktioner och har en viktig roll i det som kallas citronsyracykeln. Citronsyracykeln är den process där kroppen framställer mycket av sin energi. Biotin hjälper även till att frigöra insulin, förbättrar insulinkänsligheten och kontrollerar så att blodsockernivån håller sig på en jämn nivå. Kroppens enzymer, cellernas ämnesomsättning och immunförsvaret behöver biotin för att fungera normalt.

Biotin aktiverar också bakteriebekämpande enzymer och hjälper kroppen att bryta ner energireserven glykogen. biotin vitamin vitaminer b7 b8Biotin katalyserar syntesen av fettsyror och hemoglobin och fyller en viktig funktion i att hjälpa kroppens energiomsättning samt omsättningen av kolhydrater, fett och proteiner. Det är även nödvändigt för att huden, naglarna, håret och slemhinnorna ska må bra. Biotin motverkar även candidaproblem. Candida är en jästsvamp som normalt ingår i kroppens flora men som ibland kan utvecklas till en svampsjukdom som ger stora problem i kroppen.

Med andra ord så är det vattenlösliga vitaminet nödvändigt för många av kroppens funktioner och processer. Biotin kallas förutom biotin även för vitamin B7, vitamin B8 eller vitamin H. Vitaminet finns i de flesta livsmedel och det är därmed väldigt ovanligt att ha brist på det. Man bör dock komma ihåg att vitaminet förstörs vid för lång uppvärmning.

 
 

 

Fördelar med biotin

  • Frigör Insulin
  • Förbättrar Insulinkänsligheten
  • Kontrollerar Blodsockernivån
  • Aktiverar Bakteriebekämpande Enzymer

 

Hur får man i sig biotin?

Om kroppen har en frisk tarmflora så bildas biotin naturligt. I annat fall finns det i flera vanliga livsmedel som de flesta av oss äter dagligen och det är därför ovanligt att ha brist på det. Vill man vara säker på att få i sig tillräckligt med biotin kan man äta livsmedel med stort innehåll av vitaminet. Exempel på sådana livsmedel är bland annat kött, lever, ägg, fisk, havremjöl, sojabönor, nötter och frön. Genom att äta dessa livsmedel regelbundet kan kroppen enkelt se till att hålla biotinvärdena på rätt nivå genom att uppta vitaminet vid intag.

För att få i sig gott om biotin kan en dags matschema se ut som följande:

  • Frukost – Smörgås med leverpastej samt ett hårdkokt ägg.
  • Lunch – Tonfisksallad som innehåller nötter och frön.
  • Middag – Kött, exempelvis fläskkotlett, servera med t.ex. potatis och grönsaker.
  • Som mellanmål och/eller kvällsmat kan man återigen försöka få i sig ett ägg, nötter eller frön. Ett läckert tips som både är gott och nyttigt är turkisk yoghurt tillsammans med blandade bär, nötter och frön.

Om listan ovan innehåller livsmedel som du vanligtvis äter en eller ett par gånger i veckan bör du inte behöva oroa dig över att lida av biotin. Det är som sagt väldigt enkelt att få i sig och inget de flesta av oss behöver lägga ner alltför stor tanke på. Vill du däremot öka ditt biotinintag av någon särskild anledning kan det förstås vara bra att känna till vilka livsmedel som innehåller mer av detta vitamin. Se till att få i dig kött eller fisk åtminstone en gång om dagen så kan du vara säker på att du får i dig ordentligt med biotin. Är du osäker på ditt biotinintag, t.ex. om du är vegetarian eller vegan, kan du komplettera med biotintillskott.

biotin finns i många livsmedel

Biotin finns i livsmedel såsom ägg, kött och nötter.

 

Kan man få brist på eller överdosera biotin?

Eftersom biotin är ett vitamin som är så vanligt förekommande i många livsmedel är det mycket svårt att få brist på det och det är därmed väldigt ovanligt. Skulle man få brist på biotin kan symptomen vara dålig aptit, blodbrist, lättare depressioner, hallucinationer, kraftig trötthet, panik, akne, torr hur, håravfall, muskelsmärtor och överkänslighet för beröring. Det finns dock ingen anledning att anta att det är biotinbrist man lider av ifall man skulle drabbas av ovan nämnda symptom då dessa symptom kan ha många andra bakomliggande orsaker. Man bör därför alltid göra en utredning hos sin läkare om man misstänker att något inte riktigt är som det ska med kroppen.

Det finns dock fall då biotinbrist lättare kan uppstå och man bör vara lite extra vaksam vid ovanstående symptom och det är bland annat:

  • Vid ett väldigt dålig näringsintag eller vid stor konsumtion av rå äggvita.
  • Ifall tunntarmen nästan helt har behövts avlägsnas eller vid absorption i tarmkanalen.
  • Hos personer som är under dialysbehandling.
  • Hos personer som redan lider av brist på biotinberoende karboxilasenenzymer

När det gäller huruvida man kan överdosera biotin eller inte så finns det idag inga dokumenterade symptom eller bevisade fall av att det är möjligt. I Sverige finns det inga riktlinjer för rekommenderat dagligt intag (RDI) av biotin men i USA anger man RDI enligt tabellen nedan;

 

Ålder & Kön Rekommenderat Dagligt intag (RDI)
0-1 år 7 Mikrogram
1-3 år 8 Mikrogram
4-8 12 Mikrogram
9-13 år 20 Mikrogram
14-18 år 25 Mikrogram
Över 18 år 30 Mikrogram
Under graviditet 30 Mikrogram
Vid amning 35 Mikrogram
 

Som kosttillskott

Om man lider av biotinbrist, som dock är väldigt ovanligt, eller vill tillsätta mer biotin i sin kost så finns biotin som kosttillskott i tablettform. Biotin är också känt som ”hårväxtvitaminet” eftersom det är ett viktigt B-vitamin som främjar hårets-, hudens- och naglarnas hälsa. Det främjar en hälsosam tillväxt och skyddar hår, hud och naglar mot uttorkning. Man kan alltså äta biotin som kosttillskott om man vill öka elasticiteten i håret, förebygga slitage och förhindra att håret går av.

Det är inte bara människor som kan få biotinbrist eller behöva tillskott i form av biotin. Även djur kan få brist av vitaminet och man kan då ge biotin som ett tillskott i fodret. Biotin fyller samma funktion hos djur som hos människor; som ett viktigt näringsämne för bland annat bildandet av hormoner, cellernas ämnesomsättning och enzymsystemet. Att tillsätta biotin i fodret till ditt djur kan bidra till starkare klor, bättre hud, finare päls och normala pigment för djuret.

Biotin:

– Hjälper kroppens immunförsvar att fungera som det ska

– Krävs för en normal omsättning av proteiner, fetter och B-vitaminer

– Bildas naturligt i ett välfungerande och friskt tarmsystem med bra tarmflora

– Bidrar till en friskare tarmflora

– Hjälper till att hålla hud, hår, naglar, slemhinnor, nerver och benmärg friska

– Förebygger sjukdom orsakad av candidasvamp

– Stabiliserar blodsockret för en jämn sockernivå
 

Besvär som kan lindras med hjälp av biotin:

  • Depression med ångest och självmordsbenägenhet
  • Muskelsmärta, sämre reflexer eller benkramper
  • Anorexia
  • Eksem
  • Håravfall eller grånande hår
  • Sköra naglar
  • Candidasvamp
  • Diabetes